Checklist voor een communicatieplan
We love it when a plan comes together! Eerst luisteren dan praten, eerst denken dan doen. Of het nu gaat om een campagne, om voorlichting, om werving of om ledencommunicatie; succesvolle communicatie begint met een goed plan. Wat zijn daarvoor de ingrediënten?
Checklist
1. Visie / beleid
Denk vanuit de visie en het beleid van de organisatie. Begin met een inleiding waarin je dit kort beschrijft.
2. Doel
Wat wil je bereiken? Wanneer is het een succes? Maak communicatie- en/of marketingdoelstellingen zo concreet mogelijk.
3. Doelgroep
Wie is je doelgroep? Wat weet je van de doelgroep, welke kenmerken zijn bekend en is het mogelijk om te segmenteren?
4. Kernboodschap
Stel een goede kernboodschap op en toets al je uitingen aan de boodschap. Een zorgvuldig opgestelde kernboodschap zorgt voor consistente en effectieve communicatie.
5. Concept
Bedenk een creatief concept dat naadloos aansluit bij de kernboodschap. Vanzelfsprekend helpen wij je daar ook graag mee.
6. Strategie
Wat is je aanpak, je tactiek? Hoe denk je je doel en je doelgroep te bereiken?
7. Communicatiemix
Zoek naar de ideale communicatiemix en denk crossmediaal. Online en offline middelen en kanalen vervangen elkaar niet, ze vullen elkaar aan. Zet middelen slim in en zorg voor verbinding zodat ze elkaar versterken.
Tip: Maak slim gebruik van bestaande kanalen
Tip: Creëer specifieke content voor (social) media.
Tip: Personaliseer, lever maatwerk in communicatie.
Tip: Wees origineel, maar niet bang om traditioneel te zijn als het effectief is.
8. Budget
Kies voor middelen die passen bij je budget. En wie niet rijk is moet creatief zijn!
9. Planning
Bepaal de milestones in het project en maak een uitgebreide planning.
10. Evaluatie
Evalueren = leren. Evalueer niet alleen achteraf, ook tussentijds om tijdig te kunnen bijsturen. Zeker online kun je goed monitoren en bijsturen.
Klaar om de uitdaging aan te gaan? Of kan je wel wat hulp gebruiken? Bij CEM. helpen we je graag met het uitwerken van een plan en/of het ontwikkelen van een concept. Bekijk onze cases of neem direct contact op!