Checklist voor een briefing
Een goede briefing is essentieel voor een gaaf concept of een pakkend grafisch design. Daarom ontvangen we vooraf graag een uitgebreide briefing.
Wat moet erin staan
1. Achtergrond / Aanleiding
Begin met achtergrondinformatie over de organisatie of het project (missie, visie, doelstellingen) en licht vervolgens de uitdaging of probleemstelling toe.
2. Opdrachtomschrijving
Wat verwacht je van ons? Omschrijf de opdracht zo concreet mogelijk. Wat wil je laten ontwikkelen, voor welke media (intern of extern) en met welke randvoorwaarden moeten we rekening houden (online-offline, intern-extern, formaten, oplages et cetera). En gaat het alleen om een concept of ontwerp of mogen we ook meedenken over de boodschap, het thema of de slogan?
3. Doel
Leg uit wat je met het concept wilt bereiken (of het nu een logo, complete huisstijl, campagne, themabeeld, banner of ander middel is). Wil je de doelgroep informeren, enthousiasmeren of activeren?
4. Doelgroep
Omschrijf je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk, probeer waar mogelijk kenmerken toe te voegen (bijvoorbeeld met behulp van persona’s).
5. Huisstijl / Afzender
Wie of wat is de afzender van het ontwerp; welk logo moet erop en aan welke huisstijl moet het ontwerp voldoen? Moeten we bepaalde fonts of kleuren gebruiken? Stuur eventueel je logo, een huisstijlreglement en/of voorbeelden mee.
6. Stijl
Heb je een bepaalde sfeer voor ogen? Vermeld dit in de briefing met steekwoorden als zakelijk, informeel, uitdagend, stijlvol, ludiek, shockerend et cetera. Soms helpt het ook om een moodboard te maken om je wensen goed uit te leggen.
7. Beeldmateriaal
Geef aan of er beeldmateriaal beschikbaar is en stuur eventueel voorbeelden mee. Let op dat het beeldmateriaal van voldoende kwaliteit moet zijn (minimaal 1MB).
8. Conceptideeën
Heb je zelf al een idee? Schroom niet je gedachten op papier te zetten. Dat helpt ons soms de goede richting in, al verrassen we je natuurlijk ook graag.
9. Tijdpad
Geef aan hoe je planning eruitziet. Wanneer wil je de eerste presentatie zien, met welke beslismomenten (bijvoorbeeld vergaderingen) moeten we rekening houden en wat is de deadline voor uiteindelijke oplevering van het concept?
10. Budget
Wees duidelijk over het beschikbare budget, zodat de uitkomsten overeenkomen met de verwachtingen.
Hulp nodig?
Bij CEM. zijn we geoefende conceptdenkers en we helpen je graag om je briefing aan te scherpen en uit te werken. Bekijk onze cases of neem direct contact op!