Checklist voor een contentstrategie
Ken je dat? Je neemt je heilig voor om je bedrijf of organisatie meer onder de aandacht te brengen via social media. In de praktijk zijn er echter altijd andere klussen die tussendoor komen en nét iets belangrijker zijn … Zonde! Als je in beeld wil blijven bij je doelgroep, zijn continuïteit en een doordacht plan onmisbaar.
Checklist voor een gestructureerde, effectieve aanpak
1. Wat wil je bereiken?
Wil je meer naamsbekendheid? Wil je bouwen aan een bepaald imago? Wil je meer volgers aantrekken? Wil je meer interactie met je bestaande volgers? Formuleer je doelen en maak ze zo ‘SMART’ mogelijk.
2. Wat is je kernboodschap?
Welke toegevoegde waarde bied je? Wat beloof je? Hoe maak je dat waar?
3. Voor wie schrijf je?
Verdiep je in je doelgroepen. Aan welke informatie hebben ze behoefte? Hoe worden ze graag aangesproken? Op welke momenten zoeken ze contact? Persona’s kunnen helpen.
4. Wat communiceer je waar?
Bepaal welk type content je verspreidt via welk kanaal. Welke kanalen hebben de meeste impact op je doelgroep? Maak keuzes. Liever twee kanalen goed, dan vijf maar half.
5. Werk vanuit een contentkalender
Werk in tabelvorm per onderwerp uit welke boodschap je communiceert op welke kanaal en in welke vorm. Varieer in content, maar zorg voor een herkenbare tone-of-voice en look-en-feel.
6. Meten is weten
Check je statistieken en stuur waar nodig bij.
Hulp nodig?
Bij CEM. hebben we een ervaren team die je kan helpen om een sterke communicatie of contentstrategie te schrijven. Bekijk onze cases of neem direct contact op!