De kracht van video
Wist je dat 82% van het internetverkeer inmiddels bestaat uit video? Geen wonder, want een video is makkelijk te ‘consumeren’ en te delen.
1. Video vergroot je bereik
Een video wordt maar liefst 1200 procent vaker gedeeld dan een afbeelding of tekst. Verspreiding via social media zorgt dus voor een enorm bereik.
2. Video overtuigt
Een videoboodschap van een voorzitter of directeur of een review van een klant schept vertrouwen. En bij productvideo’s geeft 90 procent aan dat dit helpt bij het maken van de keuze. Maar liefst 64 procent kiest eerder voor een product of dienst na het zien van een video.
3. Video maakt je website beter vindbaar
Na Google is YouTube een van de grootste zoekmachines. Door een video op je website te plaatsen neemt de kans op een plek op de eerste zoekresultatenpagina van Google met 50% toe. Bovendien zorgen ontwikkelingen op het terrein van spraakherkenning er ook voor dat video goed scoort in Google.
4. Video brengt de boodschap over
Met video kun je echt een verhaal vertellen; je kunt emotie aanwakkeren of complexe materie helder uitleggen.
Bekijk hier onze video voor TLN!
Tips
1. Film of animatie?
Film of animatie? Kies een vorm die bij je boodschap (en je budget) past. Animatie is heel geschikt om een boodschap of instructie helder uiteen te zetten en met een film breng je meer gevoel over. Bekijk hier onze animatie voor Gemeente Renkum.
2. Lang of kort?
Lang of kort? Voor Instagram is de optimale lengte korter dan 30 seconden (al kan langer tegenwoordig ook via IGTV). Voor YouTube ligt dit tussen de 5 en 7 minuten.
3. Goed concept en een pakkend scenario
Een succesvolle video begint met een goed concept en een pakkend scenario. Besteed hier aandacht en tijd aan. Werk ook een shotlist uit, zodat je geen beelden of graphics mist bij de montage.
4. YouTube
Maak gebruik van YouTube om de video te uploaden en delen. Ruim 9 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit platform. Bovendien is YouTube goed voor zo’n 40% van de Google-zoekresultaten.
5. Zoekmachines
Zorg voor vindbaarheid in zoekmachines door een uitgebreide omschrijving onder de video te plaatsen en gebruik te maken van zoektermen.
6. Thumbnail
Gebruik een aansprekende thumbnail (afbeelding die je ziet voordat je op play klikt). Hiermee vergroot je de kans dat potentiële kijkers op jouw video klikken.
7. Social media
Audio of ondertiteling? Op social media bekijkt 85% video’s zonder geluid, maak voor social video’s dus (ook) gebruik van teksten in beeld of ondertiteling.
10 veelgebruikte soorten video
- Corporate (bedrijfs)video
Met video kun je jouw bedrijf of organisatie een gezicht geven. Wat is je story; wat doen jullie, waarom, met en voor wie en hoe doen jullie dit. Je creëert hiermee betrokkenheid. - Interviewvideo
Een onderwerp uitdiepen? Een kijkje in de keuken van een organisatie? Daar leent een interviewvideo zich heel goed voor. - Social video
Een video voor social media moet je zien als een lekker tussendoortje; een korte scène of een korte boodschap. - Aftermovie
Met een aftermovie, ook wel registratievideo of impressievideo genoemd, breng je een evenement, training of workshop in beeld. Leuk voor bezoekers, nog interessanter voor de werving van nieuwe bezoekers of sponsoren voor de volgende editie.
Bekijk hier onze aftermovie voor de Automotive Innovation Award. - Productvideo
Voor de verkoop van producten of diensten kun je een informatieve en overtuigende productvideo maken waarin je duidelijk ingaat op de werkwijze en de voordelen voor de klant. - Introductievideo
Product of dienst lanceren? Of een nieuwe ceo, voorzitter, directeur of medewerker introduceren? Met een introductievideo creëer je direct een mooi podium. - Reviewvideo
Testimonials en reviews zijn niet meer weg te denken in de online marketing. Video leent zich daar ook uitstekend voor. Het maakt de boodschap nog betrouwbaarder. - Vlog
Met een vlog neem je volgers mee in dagelijkse gebeurtenissen. Ideaal voor voorzitters, directeuren of managers die hun leden, klanten of werknemers een kijkje achter de schermen willen geven. Het is laagdrempelig en je vergroot de betrokkenheid. - Interactieve video
Wist je dat het ook mogelijk is om interactieve video’s en films te maken? De kijker bepaalt dan met een klik het vervolg van het verhaal of kan bijvoorbeeld gegevens invullen waarmee je de video heel persoonlijk kan maken. - Hightech video
De technische ontwikkelingen gaan snel. Zo gingen we van 2D naar 3D en 4D-films voor extra beleving. En een virtual reality films (met een 360 blik) brengt je in een compleet andere wereld. Nog iets onbekender maar wel een interessante ontwikkeling is augmented reality, waarbij je de echte wereld verrijkt met aanvullende informatie. De sky is the limit!
Hulp nodig?
Bij CEM. bedenken, schrijven en produceren we allerlei soorten video’s. Bekijk onze cases of neem direct contact op!