De podcast: dit kun je ermee
Iedereen kent het tegenwoordig; de podcast. De een vindt het geweldig, de ander vindt het helemaal niks. Maar wat is een podcast nou precies, hoe is het ontstaan en vooral: wat kun je ermee?
De eerste podcast was er al in 2004. De naam is een samenvoeging van de woorden ‘iPod’ (het eerste apparaat waarop de podcast werd afgespeeld) en ‘Broadcast’ (dat staat voor uitzending). Het concept van een podcast is bedacht door de Nederlandse radio DJ Adam Curry, ook wel ‘the Podfather’ genoemd. Inmiddels zijn we 18 jaar verder en zijn podcasts niet meer weg te denken uit onze maatschappij: voor iedere bizarre hobby en over elk onderwerp is er wel een podcast te vinden.
Wat is het?
Een podcast is feitelijk een radioprogramma, maar dan beschikbaar gemaakt via het internet. Je luistert het dus wanneer het jou uitkomt. Met een podcast ga je de diepte in, gericht op een specifiek onderwerp of thema. Podcasts zijn er voor diverse doeleinden. Sommige luisteraars vinden het fijn om even een uurtje vermaakt te worden met komedie, terwijl anderen de podcast gebruiken om hun kennis over een bepaald onderwerp te vergroten.
De podcast biedt kansen
Wist je dat momenteel 49% van de Nederlanders weleens naar een podcast luistert? In coronatijd is dat percentage flink gegroeid: 65% van de actieve podcast-gebruikers luistert namelijk pas sinds 3 jaar. Het is dus duidelijk een trend en dat maakt het ook voor bedrijven erg interessant. Een podcast is voor merken, verenigingen en organisaties dan ook een uitstekend medium om in contact te komen met de doelgroep. Met de juiste strategie kan een podcast je bekendheid en autoriteit vergroten en voor méér en loyalere klanten zorgen.
3 belangrijke tips
1. Gebruik een vast format
De beste podcasts zijn gemakkelijk te volgen omdat ze een vaste routine hebben. Deze routine hoeft niet exact op de minuut in elke aflevering hetzelfde te zijn, maar luisteraars moeten wel weten wat ze kunnen verwachten.
2. Houd het kort
Studies tonen aan dat een podcast-luisteraar gemiddeld 22 minuten blijft luisteren naar een aflevering. Het is dan ook belangrijk dat een podcast waarmee je kennis wilt overbrengen niet langer duurt dan 20 minuten. Daarentegen kan een podcast over een spannend verhaal soms wel een uur in beslag nemen en nog steeds spannend blijven. De duur van een podcast is dan ook afhankelijk van het doel en het onderwerp.
3. Promoot je podcast
Vanzelfsprekend is het belangrijk dat je podcast te vinden is op de bekend platformen. Daarnaast is erg belangrijk om je podcast te promoten. Dit kan via je eigen sociale mediakanalen, maar het is natuurlijk nog beter als de podcast ook door anderen gedeeld en gepromoot wordt. Om extra bereik te genereren kan online adverteren ook helpen. Online adverteren is voor alle merken interessant, groot en klein. Sterker nog, de merkbekendheid van een klein merk stijgt nog sneller met online adverteren dan de merkbekendheid van een groot merk. Zelfs met een klein budget is er vaak ontzettend veel mogelijk.
Hieronder een aantal van onze favorieten:
- Christel: De Ben Tiggelaar Podcast en TedTalks – over management en inspirerend leiderschap.
- Jet: Van Gogh mooiste brieven – de brieven die Vincent van Gogh schreef aan zijn broer.
- Edwin: Man man man, de podcast – met humor op zoek naar mannelijkheid.
- Maïté: Moordcast – elke week een nieuw mysterie…
Ben je zelf ook op zoek naar een goede podcast? Op Spotify vind je een ruim aanbod en kun je podcasts zoeken per genre. Een ander platform, Podimo, is speciaal gericht op podcasts en luisterboeken. Een aantal bekende en grote podcasts zijn ook alleen nog maar op Podimo te luisteren. Beide platformen staan vol podcasts en genoeg inspiratie!